Diana Tabakov: „Filmus internete išleisti reikia tuomet, kai jie vis dar aktualūs“
Per maža įdomaus turinio pasiūla ar dideli piratavimo mastai – kas lemia ribotą legalaus kino turinio platformų sėkmę Lietuvoje? Spalio 8 d. „Nepatogaus kino” festivalio surengtoje diskusijoje „Alternatyvūs kino teatrai: VOD platformų vystymas Lietuvoje“ diskutuota, su kokiais sunkumais susiduria VOD platformos Lietuvoje, kaip vyksta kova su autorių teisių pažeidimais ir kokias galimybes turi Lietuvos vartotojai gauti naujausią autorinį kiną VOD platformose.
Pasitelkiant „Doc Alliance Films“ veiklos pavyzdį, platinant dokumentinį ir meninį kiną, bandyta kelti vietiniams platintojams aktualius klausimus bei ieškoti nacionaliniame kontekste tinkamų sprendimų.
„Doc Alliance Films“ – tarptautinė VOD platforma, įkurta septyniems dokumentinio kino festivaliams suvienijus jėgas, siekiant dokumentikos žanro populiarinimo. Diana Tabakov, „Doc Alliance Films“ filmų platinimo veiklos vadovė, įvardijo pagrindinius VOD platformoms kylančius iššūkius ir būtinybę permąstyti tradicines kino platinimo schemas.
Vienas labiausiai akcentuotų aspektų – būtinybė neapsiriboti tradiciniu linijiniu kino platinimo modeliu, filmą išleidžiant kino teatruose ir tik po kelių mėnesių ar net metų pertraukos įkeliant į VOD platformas. Tai ypač aktualu į festivalius orientuotiems filmams, dažnai turintiems itin ribotas galimybes patekti bei išsilaikyti kino teatrų repertuaruose.
„Filmus internete išleisti reikia tuomet, kai jie vis dar aktualūs. Festivalių filmai neturi plataus teatrinio išleidimo potencialo, tad VOD platformos tampa alternatyviu kanalu, padedančiu pasiekti auditoriją, – akcentavo Diana Tabakov ir pastebėjo, jog piratavimas nėra absoliučiai neigiamas reiškinys – jis indikuoja susidomėjimą kultūriniais produktais, tad ir kova su juo turėtų vykti einant ne tik draudimų ir apribojimų, bet ir pozityviu – įvairaus turinio prieinamumo didinimo keliu.
Šiai pozicijai pritarė ir Andrė Balžekienė, kino teatro „Pasaka“ direktorė ir namų kino platformos „ŽMONĖS Cinema” vadovė. „Siekiamybė – filmų premjeros įvairiose platformose vienu metu, suteikiant galimybę žiūrovui rinktis patogiausią. Mūsų patirtis rodo, jog paralelinis filmų platinimas kino teatre ir VOD platformoje netrukdo vienas kitam,“- sakė A.Balžekienė.
Agneta Tumė, „Telia” televizijos atstovė, atkreipė dėmesį, jog vis dar kyla nemažai iššūkių ne tik siekiant pritraukti už legalų turinį mokėti pasiryžusius žiūrovus, bet ir pasiekti susitarimus su vietiniais prodiuseriais bei platintojais. „Svarbu edukuoti ne tik vartotojus bet ir prodiuserius, netgi tartis su konkurentais, kaip reikėtų dirbti šioje rinkoje. Vis dar esame toje stadijoje, kai turėtume bendradarbiauti, bandydami pritraukti legalaus turinio vartotojus, pasiūlydami jiems kuo įvairesnio turinio,“- atkreipė dėmesį A.Tumė.
Apibendrindama tendencijas europiniame VOD sektoriuje, Diana Tabakov pastebėjo, jog žiūrovų skaičius auga, žmonės vis labiau pripranta žiūrėti filmus internetu. Pagrindinis klausimas nebėra, ar VOD platformos gyvuos, bet – kaip, kiek prenumeratų vienas žiūrovas gali turėti ir kaip europietiškos platformos atras ir įtvirtins savo auditoriją.