Pasaulio kritikai išskyrė „Kino pavasario“ 16-tuką: pirmoje vietoje – „Fokstrotas“

Vakar kino gerbėjams buvo pristatyta „Kino pavasario“ programa „Kritikų pasirinkimas“. Festivalio programos vyriausiasis sudarytojas Edvinas Pukšta supažindino su 16-ka geriausiai kino kritikų įvertintų filmų. Pristatymo metu žiūrovai išvydo vieną šio solidaus sąrašo juostų – itin mūsų šaliai aktualią ir jausmingą dramą „Aritmija“. Daugiausia kritikų balsų pelnė Venecijos festivalio Didžiojo žiuri prizo laureatas, lenkų kilmės žydų režisieriaus Samuelio Maozo filmas „Fokstrotas“ („Foxtrot“).

Programa „Kritikų pasirinkimas“ sudaroma susumavus pripažintų kino kritikų balsus, kuriuos jie skiria „Kino pavasario“ organizatorių pateiktiems filmams. Kritikai išsirenka po 12 filmų ir pagal savo asmeninius vertinimus juos surikiuoja: 1-oji vieta vertinama 12 taškų, 12-oji – l. „Sudaryti geriausiųjų sąrašą prašome pačių įtakingiausių, tarptautinei kino industrijai labiausiai žinomų, nuolat prestižinių festivalių žiuri komisijose dalyvaujančių, festivalių programas sudarinėjančių kino kritikų“, – komentavo E. Pukšta.

Šių metų „Kritikų pasirinkimas“ aprėpia Europą, Aziją, Australiją, Afriką, Pietų Ameriką. Tarp į programą patekusių filmų – trys dokumentiniai, vienas animacinis ir net penki debiutai.

Kino kritikų lyderiu tapo Izraelio kultūros ministrę papiktinęs cinizmo ir ironijos kupinas filmas „Fokstrotas“, kurio režisierius S. Maozas yra ne tik aršus savo šalies kritikas, bet ir itin talentingas estetinio kino kūrėjas. Balsavusieji tikina, kad „Fokstrotas“ suteikia ne tik džiaugsmo akims, bet ir peno protui bei jausmams.  

 

 

Antrąją vietą kino kritikų komanda skyrė filmui „Dievo kraštas“ („God’s Own Country“), neseniai Britų nepriklausomo kino apdovanojimuose įvertintam pagrindiniu prizu. O debiutuojantis britų režisierius Francisas Lee taip pat buvo pripažintas geriausiu 2017 m. Sandanso kino festivalyje. Drama apie Jorkšyro ūkininko ir imigranto iš Rumunijos užsimezgusį romaną taip pat laimėjo žiuri prizą Transilvanijos kino festivalyje, nominuota BAFTA premijai kaip geriausias Didžiosios Britanijos metų filmas.

 

 

Trečioji vieta atiteko aborigenų kilmės režisieriaus Warwicko Thorntono drauge su sūnumi operatoriumi Dylanu Riveriu sukurtam vesternui „Nuostabi šalis“ („Sweet Country“), kuriame atsigręžiama į skaudžią tautos praeitį, jautriai ir efektingai paliečiamos rasizmo, patyčių, žmonių išnaudojimo temos. Venecijoje filmas buvo apdovanotas žiuri prizu, nugalėjo Toronto kino festivalio konkursinėje programoje „Platforma“, triumfavo Azijos ir Ramiojo vandenyno regiono kino akademijos apdovanojimų ceremonijoje APSA.

 

 

 

Geriausiųjų penketuke – ir Quentino Tarantino operatorių komandoje karjerą pradėjusio libaniečio Ziado Doueiri filmas „Įžeidimas“ („The Insult“). 2012 m. „Kino pavasario“ žiūrovams įsiminė šio režisieriaus drama „Išpuolis“. „Įžeidimas“ nominuotas „Oskarui“ geriausio užsienio šalies filmo kategorijoje.

 

 

 

Toliau sąraše – antrasis Jono Carpignano filmas „Čigonas“ („A Ciambra“). Istorija sukasi aplink kuo greičiau užaugti trokštantį romų bendruomenės berniuką Pio. Keturiolikos jis jau geria ir rūko, jaučiasi savas tarp vietinių italų, pabėgėlių iš Afrikos ir savųjų romų. Gyvenimo įgūdžių Pio mokosi iš vyresniojo brolio Cosimo, tačiau kai jis suimamas, situacija tampa nekontroliuojama. Režisieriaus žvilgsnis į berniuko kasdienybę – nuoširdus ir negalintis nejaudinti. „Čigonas“ tapo 2017 m. Kanų festivalio paralelinės programos „Dvi režisierių“ savaitės nugalėtoju.

 

 

Programos „Kritikų pasirinkimas“ pristatymo vakaro svečiams buvo parodyta rusų režisieriaus Boriso Chlebnikovo drama „Aritmija“, kurioje nepriekaištingo scenarijaus pagalba kritikuojama Rusijos sveikatos apsaugos sistema. Filmo herojus – atsidavęs jaunas paramedikas Olegas, nuolat skubantis gelbėti kitų gyvenimus, bet sunkiai susitvarkantis su savuoju bei naujais darbo principais. Jį suvaidinęs aktorius Aleksandras Jacenka Rusijos už geriausią vyro vaidmenį apdovanotas Karlovi Varų ir „Kinotavr“ kino festivaliuose bei APSA.

 

 

Šiais metais „Kritikų pasirinkimo“ programai savo filmus siūlė FIPRESCI prezidentė Alin Tasciyan, garsiausias Rusijos kino kritikas, FIPRESCI Garbės prezidentas Andrei Plakhovas,  Venecijos kino festivalio programos „Kritikų savaitės“ sudarytojas Giona A. Nazzaro, Venecijos kino festivaliui Azijos ir Okeanijos šalių filmus renkantis italas Paolo Bertolini, kritikai Pamela Biénzobas, Carmen Gray, Arielis Schweitzeris, Esin Kucuktepepinar, Pamela Pianezza, Neilas Youngas, Marta Balaga, Vassilis Economou, Giovanni Ottone, Laurence'as Boyce'as.